سرویس سینمایی ایران زانتا: فیلمساز پُرهیاهوی سینمای هالیوود که بیشترین تاثیرگذاری اش در جهان سینما، ساخت سه گانه ای درباره تبعات حضور امریکا در ویتنام بوده است، برگ برنده ی جشنواره جهانی فیلم فجر است. فیلمسازی که همه اتفاقات سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در روز گذشته(دوشنبه) تحت تاثیر حضورش در مجتمع چارسو و برگزاری آخرین کارگاه دارالفنون قرار گرفت.


به گزارش ایران زانتا، اگر چه مدیران جشنواره نوپای «جهانی فجر» نشان دادند که در همین مدت اندک از زمان مستقل شدن بخش بین الملل، از همه ادوار سپری شده ی «جشنواره فجر»(به شکل ملی و بین المللی) موفق تر بوده اند و برخلاف مدیران آن جشنواره قادر هستند تا افراد شاخص جهان سینما را به تهران دعوت کنند، اما جایگزینی فیلمساز سیاسی متفاوت اندیش غرب با سینماگر هنرگرای روس می تواند نمایه ای از تغییر تفکر برگزارکنندگان جشنواره باشد. «الیور استون» جنجالی در حالی این روزها در ایران به سر می برد که بیشتر از فیلمسازی، به دلیل مواضع تند سیاسی و ساخت آثاری هنجارشکنانه در یاد سینمایی ها مانده است و این رویه ای مغایر با «الکساندر سوکوروف»؛ فیلمساز تجربه گرای روس است. با این حال نمی توان نادیده انگاشت که حضور «استون» در ایران چند عیار به اعتبار جشنواره ایرانی در سطح جهانی خواهد افزود و این موضوع حتی از دید منتقدان جشنواره هم دور نمانده و مخالفان همیشگی این رویداد، نمی توانند جلوی خود را جهت انتشار اخبار مربوط به «حضور استون در ایران» بگیرند!



«الیور استون» با همه جنجال هایش، با همه حرکاتی که گاه پوپولیستی است و با اوج هنرنمایی اش در سینما که در محدوده ی میانه سال های دهه ۸۰ تا ۹۰ میلادی بود و با چند اثر ضعیفی که در کارنامه دارد، اوج نگاه مخاطبان داخلی و خارجی را نسبت به «جشنواره جهانی فجر» به خود معطوف می کند و می تواند زمینه ای باشد برای حضور دیگر بزرگان سینمای جهان در ایران و دوره های دیگری از «جشنواره جهانی فیلم فجر». جشنواره ای که انگار آمده تا همه نواقص و محدودیت های بی پایه و اساس بخش ملی-از کیفیت نازل برگزاری تا نادیدگی آثار شایسته ایرانی- را جبران کند و با وجود نقدهایی که بر این جشنواره ی نوپا وارد است، باید عنوان کرد که رویدادی است که نمی توان از توجه به آن غافل ماند. این مساله را تنها با قیاس میان این جشنواره با جشنواره ملی فجر، جشنواره کودکان و نوجوانان و دیگر جشنواره های داخلی می توان سنجید که با همه هیاهو، نهایت هنرنمایی مدیران شان انتخاب فیلم های بارها دیده شده و به نمایش درآمده در جشنواره ملی فجر است!


به گزارش ایران زانتا، همان گونه که پیش بینی می شد، عامه مخاطبان ایرانی و رسانه های داخلی همه اقبال و توجه شان به آثار ایرانی است تا تماشای فیلم های خارجی و بررسی روزهای برگزاری جشنواره سی و ششم جهانی فجر و فاصله ی فاحش میان تعداد تماشاگران فیلم های ایرانی با مخاطبان فیلم های خارجی نشان داد که نتیجه اکران فیلم های خارجی در ایران چه خواهد شد، با وجود این که باید عنوان کرد که هیات انتخاب کننده آثار جشنواره، برای جلب رضایت مخاطبان مختلف تنوعی را در نظر گرفت که البته از سوی مخاطبان ایرانی پاسخ داده نشد؛ از انتخاب فیلم کمدی هندی(جاده رالنگ) تا انتخاب فیلمی ارزشی با رویکرد مقاومت و حفظ سرزمین(دسته کبوترها) که البته با وجود سابقه و توان محدود سینمای کویت، کیفیتی همانند آثار انقلابی سینمای دهه ۶۰ ایران داشت و به نوعی یک فیلمفارسی کویتی بود! و انتخاب فیلم هایی که رویکرد تجاری و مبتنی بر هیجان داشتند، مانند تازه ترین ساخته ی «نیمرود آنتال»؛ فیلمسازی که حداقل در «راهزن مست» اجرایی هالیوودی و پُرتعلیق را نمایان کرده است و نیز نمایش انواع فیلم های تجربه گرایانه که پیشتر در فستیوال های مهم به نمایش درآمده بود، در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد.


جشنواره جهانی فجر، با وجود همه محدودیت هایی که برای انتخاب آثار دارد و تلاشی که برای کم کردن از دقایق این ممیزی به خرج داده و از طریق سایه سازی برای لباس نامناسب زنان صورت یافته است، آثاری انتخاب کرده که محققان و منتقدان سینما با تماشای آن ها می توانند به جریانِ در حال تغییر روایتگری و فرم های متفاوت بیانی در سینمای جهان پی ببرند و افسوس که این مهم تحت تاثیر استقبال بیش از اندازه ی مخاطبان برای تماشای فیلم های ایرانی نادیده گرفته شد.


«الیور استون» در حالی این روزها در ایران است که می توان از تجربیاتش استفاده های بیشتری داشت و همانند برخی رسانه ها از همه حضورش، تنها دنبال یک تیتر در جهت رسیدن به «خسته کننده بودن فیلم های ایرانی» نبود. از طرفی مدیران جشنواره جهانی فجر که از روز گذشته تیزر جدیدی درباره «استون» را به لیست انواع تیزرهای جشنواره که قبل از نمایش فیلم ها پخش می شود، افزوده اند لازم است تا زمینه مناسبی را جهت برقرار ارتباط میان سینماگران معتبر ایرانی و فیلمساز باسابقه سینمای هالیوود در روزهای آینده و پیش از خروج استون از ایران ایجاد کنند تا دعوت از فیلمساز معتبر جهانی، تنها معطوف به شوی حضورش در ایران نگردد و بتواند بار فنی برای سینمای ایران به دنبال داشته باشد. «استون»ی که پس از برگزاری کارگاه دارالفنون در روز گذشته(دوشنبه) تصمیم گرفت زیر باران بهاری تهران تجربه ی تماشایی تازه را از سر بگذراند و دقایقی را در بلوار کشاورز به پیاده روی بپردازد.

برچسب ها

تمامی حقوق مطالب برای ایران زانتا محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.